REGULAMIN
SERWISU GWG.pl
prowadzonego przez Spółkę
GIEŁDA WIERZYTELNOŚCI GOSPODARCZYCH S.A.
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1.
Zakres Regulaminu
- Niniejszy Regulamin został ustalony uchwałą Zarządu Spółki Giełda Wierzytelności Gospodarczych S.A. z siedzibą w Katowicach przy ul. Klimczoka 9, zarejestrowanej pod nr 0000403843 w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonym przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach.
- Regulamin określa zasady funkcjonowania i korzystania z serwisu internetowego www.GWG.pl.
§2.
Indeks pojęć
Wyjaśnienie pojęć użytych w Regulaminie:
- Serwis - witryna internetowa znajdująca się pod adresem http://www.gwg.pl
- Administrator - Giełda Wierzytelności Gospodarczych S.A., właściciel Serwisu
- Przedsiębiorca - przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U nr 173, poz. 180)
- Użytkownik - dowolny podmiot przeglądający zawartość Serwisu
- Uczestnik - Przedsiębiorca, który zawarł z Administratorem umowę z uwzględnieniem warunków szczególnych dotyczących Konta "Uczestnik"
- Partner - Przedsiębiorca, którego głównym przedmiotem działalności jest obrót wierzytelnościami i windykacja na zlecenie, który zawarł z Administratorem umowę z uwzględnieniem warunków szczególnych dotyczących Konta "Partner"
- Oferta - upubliczniona w Serwisie informacja o wierzytelności przysługującej:
a) Uczestnikowi lub Partnerowi
albo
b) innemu podmiotowi, zamieszczona przez Partnera
- Dłużnik - Przedsiębiorca, wobec którego przysługuje wierzytelność określona w Ofercie
- Konto - część Serwisu udostępniona w sposób autoryzowany wyłącznie jednemu, określonemu Uczestnikowi lub Partnerowi
§3.
Zakres usług i cennik
- Serwis umożliwia każdemu Użytkownikowi dostęp do informacji o Dłużnikach i ujawnionych na stronach Serwisu kwotach oferowanych do sprzedaży ich niespłaconych zobowiązań wynikających ze stosunków gospodarczych.
- Serwis umożliwia Uczestnikom i Partnerom w szczególności:
- zamieszczanie ofert sprzedaży wierzytelności,
- nawiązywanie relacji handlowych w celu obrotu wierzytelnościami gospodarczymi lub obsługi wierzytelności gospodarczych,
- otrzymywanie rekomendacji wystawianych przez Administratora
- Szczegółowy zakres usług i cennik znajdują się na stronach Serwisu.
§4.
Odpowiedzialność Uczestników i Partnerów
- Uczestnicy i Partnerzy ponoszą pełną i wyłączną odpowiedzialność za prawdziwość i aktualność zamieszczanych na swoich Kontach informacji. W szczególności dotyczy to informacji o swoim przedsiębiorstwie, Dłużnikach, Ofertach i danych kontaktowych.
- Oferty zamieszczane przez Uczestników i Partnerów muszą dotyczyć wierzytelności bezspornych i nadających się do zbycia.
- Dane publikowane w Ofertach przez Uczestników i Partnerów nie mogą zawierać informacji o osobach fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Za ewentualne zamieszczanie takich danych pełną odpowiedzialność ponosi Uczestnik/Partner. W przypadku stwierdzenia zamieszczenia takich danych, Administrator zastrzega sobie prawo natychmiastowego ich usunięcia i/lub zablokowania Konta.
- Administrator zastrzega sobie prawo do usunięcia Konta Uczestnika lub Konta Partnera, po uprzednim bezskutecznym wezwaniu do aktualizacji lub zmiany nieprawdziwych informacji.
2. ZAWIERANIE I ROZWIĄZYWANIE UMOWY Z ADMINISTRATOREM
§5.
Rejestracja
- Dostęp do usług udostępnianych Uczestnikom lub Partnerom wymaga rejestracji w Serwisie i aktywowania usług przez Administratora.
- Rejestracji dokonuje:
- Użytkownik wypełniając elektroniczny formularz znajdujący się w Serwisie
lub
- Administrator na podstawie pisemnego zamówienia złożonego przez Użytkownika w formie listu, faksu lub skanu, na odpowiednim formularzu przygotowanym przez Administratora.
- Rejestracja Konta Partner wymaga kontaktu z Administratorem.
- Podany podczas rejestracji adres e-mail służy do kontaktu z Administratorem. Użytkownik dokonujący rejestracji oświadcza, że uprawnia Administratora do przesyłania na podany adres informacji związanych z funkcjonowaniem Serwisu, w tym danych logowania, sprzeciwów składanych przez Dłużników, informacji handlowych o nowych ofertach i promocjach związanych z usługami świadczonymi przez Administratora oraz podmioty z nim współpracujące.
§6.
Opłata aktywacyjna
- Korzystanie z usług w ramach Konta Uczestnik wymaga wniesienia opłaty aktywacyjnej, ustalanej przez Administratora, podawanej do wiadomości na stronach Serwisu.
- Opłata musi być dokonana przelewem bankowym, przez Przedsiębiorcę, którego dane zostały podane w formularzu rejestracyjnym.
- Administrator wystawia fakturę Vat i udostępnia ją na Koncie w formie pliku pdf w ciągu 7 dni od zawarcia umowy
- Administrator w ciągu 7 dni od otrzymania wpłaty wystawia fakturę Vat i udostępnia ją na Koncie w formie pliku pdf.
- Akceptując regulamin Uczestnik wyraża zgodę na otrzymywanie faktur w formie pliku pdf (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej [...] (Dz.U. z 2010. Nr 249, poz. 1661).
§7.
Zawarcie umowy
- Umowę z Administratorem uważa się za zawartą z chwilą aktywacji usług przez Administratora.
- Aktywacja usług poprzedzona jest weryfikacją danych rejestracyjnych przez Administratora.
- Umowa Konta Uczestnik zawierana jest na okres 1 roku, natomiast umowa Konta Partner zawierana jest na czas nieoznaczony.
- Każdorazowa kolejna aktywacja Konta Uczestnika następuje po uiszczeniu opłaty o której mowa §6.
§8.
Odmowa aktywacji usług i usunięcie Konta
- W uzasadnionych przypadkach Administrator zastrzega sobie prawo odmowy aktywacji usług, w szczególności w przypadku, gdy Użytkownik dokonujący rejestracji nie spełnia kryteriów opisanych w Regulaminie.
- Administrator zastrzega sobie prawo usunięcia Konta w przypadku naruszania przez Uczestnika lub Partnera warunków Regulaminu.
- Administrator zastrzega sobie prawo odmowy aktywacji usług w ramach Konta Partner w przypadku, gdy działalność prowadzona przez Użytkownika dokonującego rejestracji budzi zastrzeżenia z punktu widzenia zgodności z prawem lub zdaniem Administratora nie spełnia zasad zawartych w Kanonie Dobrych Praktyk Windykacji (dokument znajduje się na stronach Serwisu).
- Administrator zastrzega sobie prawo usunięcia Konta Partner w przypadku stwierdzenia, że działalność Partnera jest niezgodna z Kanonem Dobrych Praktyk Windykacji, w szczególności w przypadku powtarzających się zgłoszeń prowadzenia działalności niezgodnie z Kanonem. Administrator podejmuje decyzję po uzyskaniu wyjaśnień Partnera, a w razie nie złożenia wyjaśnień, w terminie 30 dni od przekazania Partnerowi informacji o zgłoszonych zastrzeżeniach.
- Administrator usuwa Konto Uczestnik po zakończeniu umowy i braku wpłaty opłaty aktywacyjnej,.
3. RELACJE Z DŁUŻNIKAMI
§9.
Informowanie Dłużników o zamiarze upublicznienia długu
- Uczestnik jest zobligowany do powiadomienia Dłużnika listem poleconym o zamiarze upublicznienia w Serwisie wierzytelności, która przysługuje mu od Dłużnika. Powiadomienie, w formie Wezwania do zapłaty, generowane jest automatycznie, z pozycji Schowka udostępnionego na Koncie Uczestnik.
- Obowiązek, o którym mowa w pkt. 1 nie dotyczy wierzytelności objętych prawomocnym orzeczeniem sądu.
- Administrator nie jest zobligowany do informowania Dłużników o Ofertach zamieszczanych przez Uczestników i Partnerów.
§10.
Uprawnienia Dłużników
Dłużnik nie mający możliwości bezpośredniego kontaktu się z Uczestnikiem lub Partnerem, który upublicznił dotyczącą jego firmy Ofertę, może skontaktować się z Administratorem w celu:
- uzyskania kontaktu z Uczestnikiem lub Partnerem
- złożenia sprzeciwu co do istnienia lub wysokości zobowiązania
§11.
Składanie sprzeciwów
- Administrator rozpatruje wyłącznie pisemną korespondencje od Dłużników, która koniecznie musi zawierać:
- pełne dane teleadresowe Dłużnika
- podpisy Dłużnika i pieczęć firmową
- ID Oferty
- W przypadku, o którym mowa w §10 pkt 2 konieczne jest udokumentowanie spłaty lub uzasadnienie sprzeciwu.
- Kopia korespondencji otrzymanej od Dłużnika jest niezwłocznie przesyłana przez Administratora do Uczestnika lub Partnera elektroniczną, na adres wskazany w formularzu rejestracyjnym.
§12.
Obowiązki Uczestników i Partnerów
Po wniesieniu sprzeciwu przez Dłużnika, Uczestnik lub Partner jest zobowiązany do:
- w przypadku, gdy sprzeciw jest zdaniem Uczestnika/Partnera zasadny – do niezwłocznego usunięcia Oferty z Serwisu lub odpowiedniego jej skorygowania;
- w przypadku, gdy sprzeciw jest zdaniem Uczestnika/Partnera nieuzasadniony - potwierdzenia istnienia zobowiązania poprzez przesłanie kopii dokumentów poświadczających istnienie zobowiązania oraz oświadczenia, iż podtrzymuje Ofertę; dopuszczalne jest przesłanie informacji pocztą elektroniczną
§13.
Prawo usunięcia oferty
Brak reakcji Uczestnika/Partnera na sprzeciw w terminie do 14 dni od daty powiadomienia przez Administratora o jego wniesieniu, może spowodować usunięcie Oferty z Serwisu przez Administratora.
4. ROZWIĄZANIA ORGANIZACYJNE I TECHNICZNE
§14.
Wymagania techniczne
Korzystanie z zasobów Serwisu wymaga posiadania przeglądarki internetowej i dostępu do internetu.
§15.
Zakłócenia w pracy Serwisu
Administrator nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek nieprawidłowości w działaniu serwera, na którym umieszczony jest Serwis, w tym w szczególności za brak dostępu do Serwisu, awarie, uszkodzenia bądź inne zakłócenia w funkcjonowaniu Serwisu, jeśli nieprawidłowości te nie zostały zawinione przez Administratora.
§16.
Wstrzymanie dostępu do Serwisu
Administrator zastrzega sobie prawo do okresowego wstrzymania dostępu do Serwisu w celu przeprowadzenia czynności konserwacyjnych oraz do modyfikacji zakresu świadczonych usług.
§17.
Gromadzenie danych
- W celu zapewnienia możliwie najlepszego poziomu merytorycznego oraz funkcjonalnego oferowanych usług, Administrator gromadzi dane dotyczące korzystania i eksploatacji stron internetowych. Dane te nie są związane z konkretną tożsamością.
- Gromadzone dane mogą obejmować informacje o każdej wizycie na stronach Serwisu, rodzaju używanej przeglądarki oraz adresie IP.
- Strony internetowe Serwisu wykorzystują pliki "cookie", inne technologie analizy danych oraz usługi personalizacji. Wyłączenie obsługi plików "cookie" w przeglądarce internetowej uniemożliwia korzystanie z usług Serwisu.
§18.
Linki internetowe
- Serwis może zawierać odnośniki do stron internetowych innych podmiotów. Skorzystanie z tych odnośników powoduje opuszczenie stron internetowych Serwisu.
- Administrator nie monitoruje zawartości stron internetowych innych firm, do których prowadzą odnośniki, nie kontroluje tych stron, ani nie bierze za nie jakiejkolwiek odpowiedzialności.
- Korzystając odnośników do innych stron internetowych Użytkownik działa wyłącznie na swoją odpowiedzialność.
§19.
Zabezpieczenie danych
Dla zapewnienia właściwego poziomu zabezpieczeń danych zawartych na nośnikach elektronicznych, Administrator określa możliwe sposoby zabezpieczeń, w szczególności szyfrowanie danych z użyciem certyfikatów
5. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH I ICH OCHRONA
§20.
Dane osobowe Uczestników i Partnerów
- Administratorem danych osobowych zarejestrowanych użytkowników jest Giełda Wierzytelności Gospodarczych SA, NIP 6342801634, adres elektroniczny: biuro@gwg.pl.
- Dane osobowe zarejestrowanych użytkowników przetwarzane są przez Giełdę Wierzytelności Gospodarczych S.A. na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a) - c) i f) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (OJ L 119, 4.5.2016, p. 1–88, RODO), zwanego dalej „RODO” tj.:
w oparciu o udzieloną zgodę, konieczność wykonania umowy lub podjęcia działań na żądanie zarejestrowanego użytkownika, konieczność wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze, konieczność wynikająca z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora takich jak np. udzielanie odpowiedzi
- Dane osobowe Uczestników i Partnerów przetwarzane są w następujących celach:
zawarcia i realizacji umowy, prowadzenie analiz i statystyk oraz na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, sprzedaż produktów i usług oferowanych przez Administratora, prowadzenie działań marketingowych podejmowanych przez Administratora samodzielnie lub we współpracy z innymi podmiotami, dochodzenie roszczeń, archiwizacja, udzielanie odpowiedzi na pisma i wnioski, prowadzenie działań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa, wypełnianie obowiązku prawnego ciążącego na Administratorze.
- Potencjalnymi odbiorcami danych osobowych zarejestrowanych użytkowników są wszyscy użytkownicy korzystający z portalu.
- Administrator może przekazywać dane osobowe zarejestrowanych użytkowników następującym podmiotom: procesorom w związku ze zleconymi przez Administratora działaniami realizowanymi w imieniu spółek, podmiotom współpracującym oraz kontrahentom, firmom pocztowym, które będą dostarczać przesyłki, współpracującym z Administratorem kancelariom prawnym, podmiotom lub organom uprawnionym na podstawie przepisów prawa.
- Dane osobowe co do zasady nie są przekazywane państwom trzecim. Przekazanie danych osobowych zarejestrowanych użytkowników państwom trzecim (w tym z poza obszaru EOG) może jednak nastąpić w szczególności, gdy Administrator utrzymuje swoje zasoby danych i ich kopie na serwerach podmiotów trzecich znajdujących się w państwach trzecich.
- Z zastrzeżeniem ograniczeń wynikających z RODO i innych przepisów prawa, zarejestrowany użytkownik posiada prawo: dostępu do treści swoich danych osobowych oraz prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych osobowych, prawo wniesienia sprzeciwu, a także prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie jeżeli przetwarzanie odbywa się na podstawie wyrażonej zgody.
- Zarejestrowany użytkownik ma prawo wniesienia skargi do organu nadzoru w rozumieniu RODO, gdy uzna, iż przetwarzanie jego danych osobowych narusza przepisy RODO.
- Okres przetwarzania danych osobowych zarejestrowanych użytkowników jest uzależniony od celu, w jakim dane są przetwarzane. Okres, przez który dane osobowe zarejestrowanych użytkowników będą przechowywane, jest obliczany w oparciu o następujące kryteria:
przepisy prawa, które mogą obligować Administratora do przetwarzania danych przez określony czas (np. ustawa o rachunkowości); okres, przez jaki są świadczone usługi; okres, który jest niezbędny do obrony interesów administratora; okres, na jaki została udzielona zgoda.
- Zarejestrowany użytkownik ma prawo do cofnięcia wyrażonej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania danych osobowych, którego dokonano na podstawie udzielonej zgody przed jej cofnięciem.
§21.
Dane osobowe Dłużników
- Administratorem danych osobowych Dłużnika jest każdorazowo Uczestnik lub Partner, a nie Giełda Wierzytelności Gospodarczych SA.
- Zgoda Dłużnika na przetwarzanie danych osobowych nie jest wymagana. Podstawą prawną do przetwarzania danych osobowych Dłużnika bez jego zgody jest art. 6 ust. 1 lit. f) RODO.
- Przetwarzanie danych osobowych Dłużnika następuje w celu umożliwienia zarejestrowanym użytkownikom GWG (Uczestnikom lub Partnerom) poinformowania potencjalnych nabywców wierzytelności o elementach przedmiotowych i podmiotowych konkretnych wierzytelności.
- Przetwarzanie przez Administratora danych osobowych Dłużników będących osobami fizycznymi następuje każdorazowo w oparciu o zawartą między zarejestrowanym użytkownikiem a Administratorem umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych.
- Administrator nie ponosi odpowiedzialności za skutki upublicznienia, pozycjonowania i ujawnienia w Internecie wystawianych przez Uczestników i Partnerów ofert sprzedaży wierzytelności i danych osobowych Dłużników, również po ich usunięciu z portalu.
6. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§22.
Aktualizacja danych rejestracyjnych
W przypadku zmiany danych teleadresowych, Uczestnik/Partner zobowiązany jest do niezwłocznego - jednak nie później niż w terminie 14 dni od daty zaistnienia zdarzenia – zmodyfikowania na Koncie swoich danych rejestracyjnych.
§23.
Zmiany w Regulaminie
- Administrator zastrzega sobie prawo dokonywania zmian w Regulaminie. Zmiana staje się skuteczna w terminie wskazanym przez Administratora, a w przypadku Konta Uczestnik nie dotyczy umów zawartych przed tym terminem.
- O ewentualnych zmianach w Regulaminie Administrator informuje Uczestników i Partnerów, wysyłając wiadomość na wskazany adres email.
- Wprowadzone zmiany obowiązują Uczestnika po zawarciu umowy z Administratorem na kolejny okres.
§24.
Spory
Sądem właściwym do rozpatrywania ewentualnych sporów z udziałem Administratora, jest sąd właściwy miejscowo dla Administratora.
§25.
Sprawy nieuregulowane
Dla spraw nieuregulowanych w Regulaminie mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego i innych obowiązujących ustaw.
§26.
Obowiązywanie Regulaminu
Niniejszy Regulamin obowiązuje od dnia 25 maja 2018r.
Kanon Dobrych Praktyk Windykacji